Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-09@06:06:21 GMT

پیش‌غذا‌های لطیف و غلیظ سفره افطار

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۰۷۱۷

در این گزارش پیش‌غذا‌های مجاز و توصیه‌شده برای روزه‌داران از دیدگاه طب‌سنتی مرور شده‌اند. ناطقان: اغلب ما، چون در ماه رمضان ساعاتی را روزه داریم و مجاز به خوردن و آشامیدن نیستیم، برای خودمان این حق و امتیاز را قائل می‌شویم که در ساعات افطار تا سحر از لذیذترین و دلچسب‌ترین خوردنی‌ها استفاده کنیم. در میان خوراکی‌های متنوع ماه رمضان، پیش‌غذا‌هایی مانند فرنی، شله‌زرد، شیر‌برنج، حلوا، سوپ، آش‌رشته و حلیم به‌وفور در وعده و میان‌وعده‌های افطار تا سحر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما برای اینکه بدانیم از دیدگاه طب‌سنتی، کدامیک از این پیش‌غذا‌ها در ماه روزه‌داری مجاز به مصرف هستند، سراغ دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب‌سنتی و عضو هیات‌علمی دانشگاه رفته‌ایم و در‌این‌باره گفتگو کرده‌ایم.

در طب‌سنتی غذا‌های سبکی وجود دارد که به دلیل بافت لطیف، دستگاه گوارش می‌تواند آن‌ها را راحت‌تر هضم کند که به آن‌ها غذا‌های لطیف گفته می‌شود، اما در مقابل غذا‌هایی که بافت فشرده و متراکم‌تری دارند و برای هضم در دستگاه گوارش باید وقت بیشتری صرف شود و در اصطلاح به گوارش قوی‌تری نیاز است به آن غذا‌های غلیظ می‌گویند.

اصولا کسانی که معده و گوارش ضعیف دارند یا نیاز دارند اثرات غذا‌ها سریع‌تر در بدن‌شان ایجاد شود مثل افرادی که در دوران نقاهت بیماری هستند یا روزه‌داران ترجیحا باید از غذا‌های لطیف استفاده کنند، اما کسانی که معده قوی دارند و می‌توانند غذا‌های سنگین را هضم یا غذا‌های راحت هضم برایشان مشکل ایجاد می‌کند، می‌توانند از غذا‌های غلیظ استفاده کنند. در ماه رمضان با توجه به اینکه در خورد و خوراک‌مان تغییراتی ایجاد و معده در معرض ضعف قرار می‌گیرد بهتر است به‌خصوص در وعده افطار از غذا‌های لطیف مثل فرنی، حریره‌بادام، شیربرنج، شله‌زرد و سوپ رقیق استفاده شود.

در واقع با شروع افطار پس از مصرف آب‌جوش و چای می‌توان یکی از پیش‌غذا‌ها را مصرف و از مصرف پیش غذا‌های سنگین و غلیظ مثل آش‌رشته و حلوا یا مصرف شام پرهیز کرد.

فرنی، غذایی لطیف و سبک

فرنی از ترکیب آرد برنج و شیر و شکر تهیه و براساس اجزای تشکیل‌دهنده و میزان افزودن هر ترکیب می‌تواند مزاج متفاوتی داشته باشد. در کل مزاج این غذا معتدل رو به گرم است و وقتی گرمی این غذا بیشتر می‌شود که از شیرین‌کننده‌هایی مثل شکر، شیره انگور و عسل استفاده شود. شیرینی‌ها مزاج گرمی دارند و هر چه خوردنی شیرین‌تر باشد مزاج آن گرم‌تر می‌شود. همه افراد می‌توانند از فرنی استفاده کنند و برای هیچ مزاجی منع مصرف ندارد مگر اینکه فرد به شیر حساسیت داشته باشد، چون شیر این غذا به‌خوبی جوشانده می‌شود مشکلات گوارشی شیر کمتر خواهد بود.

افراد با مزاج سرد می‌توانند فرنی را همراه با هل و دارچین استفاده و افراد با مزاج یا معده گرم بهتر است از این ادویه‌ها استفاده نکنند. افراد گرم مزاج بهتر است از شکر و افراد سرد مزاج از عسل و شیره‌انگور یا نبات استفاده کنند که در مقایسه با شکر گرمی بخش‌تر هستند.

شیربرنج و حلیم چطور؟

شیربرنج از ترکیب شیر، برنج کاملا پخته‌شده و شکر تهیه می‌شود؛ البته بهتر است در زمان طبخ شیربرنج، شکر به آن اضافه نشود بلکه در زمان مصرف، براساس ذائقه و نیاز، به میزان کم یک شیرین‌کننده استفاده شود. شیربرنج از نظر مزاجی مرکب‌القواست؛ یعنی در برخی سبب سردی و در برخی سبب گرمی مزاج می‌شود. در کل این غذا مزاج معتدل رو به گرم دارد. استفاده از شیره‌انگور همراه شیربرنج اثرات تقویتی دارد و به‌خصوص اگر در ماه روزه‌داری همراه با پودر بادام درختی استفاده شود، به‌ویژه برای افراد سالمند و دچار ضعف، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه این غذا باعث نیکویی رنگ رخسار می‌شود.

در مورد حلیم با توجه به گرمی طبع گندم و گوشت گوسفندی که در آن استفاده می‌شود و براساس روغن و دارچین افزوده به آن طبع حلیم رو به گرم است و اگر در آن از روغن زیادی استفاده نشود غذای مناسبی برای ماه رمضان است. حلیم برای همه مزاج‌ها گزینه مناسبی است مگر اینکه فرد به دارچین یا گندم آن حساسیت داشته باشد.

شله‌زرد، تقویت‌کننده قوا

از دیدگاه طب‌سنتی شله‌زرد در گروه غذا‌های تقویت‌کننده قراردارد و زعفران و گلاب آن اثرات شادی‌بخش داشته و سبب تقویت سیستم گوارشی شده و به هضم بهتر کمک می‌کند. متخصصان طب‌سنتی، شله‌زرد، فرنی، حریره‌بادام و شیربرنج را بهترین خوراکی‌ها برای رفع افسردگی توصیه می‌کنند. شله‌زرد به دلیل دارا‌بودن زعفران و گلاب مزاج رو به گرمی دارد و شاید گرم مزاجان نتوانند آن را به‌راحتی تحمل کنند؛ البته کسانی که در اثر مصرف زعفران دچار سردرد می‌شوند ممکن است این غذا گزینه خوبی برایشان نباشد. برای تهیه شله‌زرد بهتر است برنج خوب خیسانده و پخته شود.

حلوا و آش رشته غذا‌هایی غلیظ

حلوا از ترکیب آرد و روغن و شکر تهیه و غذایی سنگین و غلیظ و دیرهضم است و با توجه به اینکه از چه ترکیباتی در آن بیشتر استفاده می‌شود مزاج و هضم متفاوتی دارد، ولی در کل مزاج این غذا گرم است و هر چقدر روغن و آرد آن بیشتر باشد، ثقیل‌تر و در وعده افطار نباید از آن استفاده شود. مصرف زعفران و گلاب در این غذا می‌تواند مزاج آن را گرم‌تر کند.

اما آش رشته و کشک به دلیل دارابودن رشته و حبوبات زیاد، غذایی فوق‌العاده غلیظ و سنگین و نفاخ است و در اغلب افراد سبب مشکلات گوارشی می‌شود؛ به‌خصوص اگر سیر و پیاز و نعنا داغ آن با یک‌وجب روغن تهیه شود. هر چه آش رقیق‌تر باشد، لطیف‌تر و گوارش و هضم بهتری دارد. بهتر است از مصرف آش‌رشته در ماه رمضان پرهیز شود.

سوپ و آش، مورد توصیه حکمای طب‌سنتی

آش‌جو، آش ماش، آش‌برنج و آش‌های محلی که در آن از سبزیجات مختلفی استفاده می‌شود در گروه آش‌های مناسب ماه مبارک رمضان هستند. هر چه آش و سوپ رقیق‌تر، کم حبوبات‌تر و از سبزیجات تازه بیشتری در آن استفاده شود برای وعده افطار مناسب‌تر است. حبوبات آش باید خیسانده و برای کسانی که مشکل نفخ دارند بهتر است حبوبات در حد جوانه‌زدن خیسانده شود و از مصرف حبوبات نفاخ مثل لوبیا سفید که هضم سختی دارد، پرهیز شود.

از دیدگاه طب‌سنتی بهتر است سوپ وعده افطار حاوی مقادیری جو یا برنج و کمی آب‌گوشت، ولی ترجیحا بال و گردن مرغ باشد که از لطیف‌ترین قسمت‌های مرغ است و از گوشت گاو و گوساله به دلیل هضم سنگین و ایجاد مواد غلیظ در بدن اجتناب شود. هر چه رشته و ورمیشل در آش و سوپ کمتر استفاده شود بهتر است جوی مصرفی بهتر است غیرپرک و ترجیحا بلغور باشد و درنهایت سوپ کمی با آب نارنج مزه‌دار شود. به جای افزودن رب گوجه‌فرنگی به سوپ بهتر است آن را با زردچوبه و برخی ادویه‌جات مخصوص طعم‌دار کنید تا به مصرف رب‌گوجه نیاز نباشد.

برای روزه‌داران دچار ضعف مصرف تخم‌مرغ عسلی همراه با آویشن توصیه می‌شود. بهتر است غذا‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی در وعده افطار از نظر دمایی گرم مصرف شوند تا به معده‌های سرد آسیب نزنند. غذای سرد سبب ضعف هضم می‌شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: پیش غذا ، لطیف و غلیظ ، سفره افطار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پیش غذا سفره افطار دیدگاه طب سنتی استفاده می شود استفاده کنند غذا های لطیف استفاده شود پیش غذا وعده افطار پیش غذا ها ماه رمضان رو به گرم آش رشته شله زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۰۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت نکته درباره سخنان دوم بانکی‌پور: حواس‌تان به سفره مردم خودمان باشد

عصرایران در مطلبی به بررسی اظهارات اخیر بانکی پور پرداخت و نوشت: امیر حسین بانکی‌پور فرد، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی است؛ او چندی پیش، حرف زشت و ناروایی را درباره یکی از ملت‌های مسلمان و همسایه ایران زد که انتقاداتی را برانگیخت و امید می‌رفت یا اصلاح کند و با دستکم، تکرارش نکند و غائله ختم به خیر شود چرا که بعضی موضوعات را نباید بیش از حد، هم زد و تهوع آفرید!

او با انتقاد از آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، گفته بود: او ضربه بزرگی به ترکیه زد به طوری که الان در ترکیه به طور متوسط هر مردی با ۱۵ زن شریک جنسی است، این عددی که گفتم متوسط است و ممکن است مردی ۵۰ شریک جنسی و دیگری ۵ شریک جنسی داشته باشد. این رهاورد کشف حجاب آتاترک است که ما الان داریم می‌بینیم و خیلی نگرانی به بار آورده است!

بانکی‌پور بعد از انتقادات گفت که برای حرف‌هایش سند دارد و به آمار منتشره توسط یک وبسایت آمریکایی استناد کرد و در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، سخنانی گفت که جا دارد بدان بپردازیم:

۱ - کسانی که در جایگاه‌های رسمی هستند، باید این نکته بسیار ساده و پیش پا افتاده را بفهمند که سخن آن‌ها وزن، معنا و بازتاب متفاوتی دارد با حرف‌های یک شهروند معمولی!

آقای بانکی‌پور هم باید مانند خیلی‌های دیگر، متوجه این معنا باشد و برای کشور هزینه‌سازی نکند.

۲ - احتمالاً سواد انگلیسی بانکی‌پور به حدی کفایت نکرده که آمار سایت آمریکایی را درست متوجه شود. سایت آمریکایی که او بدان استناد کرده، نوشته است که هر مرد ترک در طول زندگی اش، با ۱۴.۵ نفر رابطه جنسی دارد. در حالی که بانکی پور، این چنین فهمیده که نوشته‌اند هر مردی همزمان با ۱۵ نفر «شریک جنسی» است.

البته هر گونه رابطه خارج از خانواده، ولو آن که یک نفر و یک مورد هم باشد، قبیح است ولی در مورد حاضر، سایت یک چیزی می‌گوید و بانکی‌پور چیز دیگری فهمیده و گفته است!

۳ - این معما هنوز در سپهر سیاسی ایران حل نشده است که چگونه می‌توانند آمارهای غربی‌ها را در جاهایی که به زیان ایران است؛ نادرست و غرض ورزانه بدانند ولی اگر آمار آن‌ها به کارشان بیاید، همان منابع را به قول بانکی‌پور در مصاحبه اخیرش، «معتبر» بدانند؟!

۴ - هر کسی می‌تواند درباره چهره‌های سیاسی و تاریخی، نظری داشته باشد و اعلام کند ولی یک سیاستمدار عاقل و با کفایت، هرگز درباره بنیانگذار کشور همسایه این گونه موهن و منفی سخن نمی‌گوید. آتاترک، شخصیت مهم تاریخ ترکیه است که اغلب شهروندان این کشور برایش احترام قائل هستند و بی‌احترامی یک سیاستمدار ایرانی به رهبر فقید ترک‌ها می‌تواند زمینه ساز واکنش متقابل شود و این، به سود دو ملتی نیست که با احترام و حسن همجواری، در کنار هم زندگی می‌کنند.

بانکی‌پور نمی‌داند که حرمت‌ها باید حفظ شوند و پرده دری نشود؟!

مشکل همان بند اول این نوشتار است که بعضی‌ها بعد از رسیدن به کرسی‌های وکالت و ریاست و وزارت، هنور متوجه نیستند که جایگاه‌شان فرق کرده و باید حتی در واژه گزینی هم دقت و احتیاط به خرج دهند.

۵ - حرف‌های بانکی پور، نه تنها توهین و تهمت به مردان ترکیه‌ای است که توهینی بزرگ‌تر به ده‌ها میلیون زن مسلمان این کشور است. اگر این ادعا درست باشد که هر مرد ترکیه‌ای ۱۵ شریک جنسی دارد، معنای دیگرش نیز این است که زنان ترکیه‌ای هم به طور متوسط ۱۵ شریک جنسی دارند چرا که نسبت ترکیب جمعیتی زنان و مردان در ترکیه تقریباً یکسان است.

این در حالی است که چنین وضعیت مبتذل، وقاحت بار و شرم آوری فقط در ذهن بانکی‌پور برقرار است و نه در ترکیه و نه در هیچ جای دیگر دنیا مصداق ندارد.

بد نیست بانکی‌پور و همفکرانش بدانند که طبق آخرین برآوردها، تقریباً نیمی از زنان ترکیه دارای حجاب شرعی هستند و این را در کنار آمار ایران بگذارید که آمار زنان ایرانی که حجاب شرعی دارند، زیر ۵۰ درصد است.

واقعاً چگونه یک نماینده مجلس، یک مرد، یک مسلمان و فراتر از همه، یک انسان می‌تواند ده‌ها میلیون مرد و زن پاکدامن را این گونه قذف کند و بعد با خاطر آسوده سر بر بالین بگذارد؟!

۶ - بانکی‌پور برای اثبات مدعای خود دست به دامن فیلم‌های ترکیه‌ای شده و گفته است: «شما فضای فیلم‌های ترکیه‌ای را هم نگاه کنید می‌بینید که این موضوع دارد با فرهنگ این کشور عجین می‌شود.» و سپس در جواب خبرنگار که آیا شما فیلم‌های ترکیه‌ای را می‌بینید گفته است: نه، من نمی‌بینم.

دو نکته درباره فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای که بد نیست بدان اشاره کنیم این است که اولاً فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه، فقط همان‌هایی نیستند که ایرانی‌ها پیگیرش هستند. فیلم‌ها و سریال‌های متعددی در ترکیه تولید می‌شود که اساساً فضایی که بانکی‌پور بدان اشاره دارد، در آن‌ها وجود ندارد و منزه هستند.

ثانیاً فیلم و سریال در ترکیه، یک صنعت پولساز است که الزاماً جامعه ترکیه را بازتاب نمی‌دهد، درست مانند فیلمفارسی‌های قدیمی که حال و هوایی مجزا از زندگی واقعی ایرانی‌ها داشتند. همین الان نیز همان اندازه که فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی که در آن زن و شوهرها کنار هم حجاب کامل دارند، بازتاب زندگی واقعی خانواده‌های ایرانی است، فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای نیز نشان دهنده واقعیت‌های زندگی ترک هاست!

۷ - بانکی‌پور در جواب منتقدان گفته است: بهتر است بجای تشکیک با ذهن بیدار و جستجوگر، به دنبال حقیقت نتایج کشف حجاب، که برهنگی و سپس فروپاشی خانواده‌ها را در بر دارد باشیم.

بانکی پور، با هزینه‌ای به نام توهین به زنان و مردان یک ملت، در نهایت خواسته ثابت کند که سیاست‌های آتاترک کار را به فروپاشی خانواده در ترکیه کشانده است و به آمار یک سایت آمریکایی هم استناد کرده و آن را معتبر دانسته است. غافل از این که در همان سایت، آمار طلاق و فروپاشی خانواده در ایران، بیشتر از ترکیه اعلام شده است.

مشکل اصلی این است که عده‌ای می‌خواهند حجاب را مترادف عفاف قلمداد کنند و این در حالی است که این دو، الزاماً لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، یعنی هر زن محجبه ای، الزاماً عفیف نیست و هر زنی بی‌حجابی، بی‌عفت نیست. طلاق نیز، مقوله‌ای است غیر مرتبط با حجاب و هم زنان باحجاب و هم زنان بی‌حجاب درگیر این موضوع هستند.

اگر قرار بود بی‌حجابی در جامعه‌ای منجر به افزایش طلاق شود، کشورهایی مانند بزریل که نوع پوشش زنان‌شان را همه می‌شناسند، باید در صدر جدول طلاق‌های جهان بودند و حال آن طبق آمار همین سایت، ایران در رده ۱۳ طلاق جهان است و برزیل در رتبه ۸۵ (ترکیه هم نوزدهم است).

این که حجاب را به عنوان یک فریضه دینی و حتی بخشی از فرهنگ ایرانی ترویج کنند، امری شایسته است ولی فروکاستن مساله به آن و ندیدن عوامل بنیادین فرهنگی و معیشتی و حتی سیاسی در موضوع طلاق، بخشی از ساده انگاری مخربی است که به هزار تاسف در بسیار از امور و شؤون کشور شاهدش هستیم.

۸ - به بانکی‌پور و بانکی پورها که در دولت و مجلس و نهادهای تاثیرگذار بر سرنوشت ملت ایران هستند، توصیه می‌کنیم به جای سرشماری شرکای جنسی این و آن، به شمارش تعداد فزاینده فقرا در ایران خودمان بپردازند.

به جای سرک کشیدن به تختخواب دیگران، حواس‌تان به سفره مردم خودمان باشد و توان و زمان‌شان را به اصلاح وضعیت نابسامان داخلی به ویژه در حوزه اقتصاد اختصاص دهند که رسول خدا (ص) فرمودند: کاد الفقر ان یکون کفرا (فقر انسان را در آستانه کفر قرار می‌دهد).
می‌دانید یعنی چه؟ یعنی اقتصاد فشلی که درست کرده اند، مردم را فقیر می‌کند و آن‌ها را به کفر هم می‌کشاند و آقایان، در کشاکش کفر و ایمان که امری بنیادین است، درگیر پوشش زنان شده‌اند که امری نمادین است: خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است.

دیگر خبرها

  • با این روش‌ها در فصل بهار سرما نمی‌خورید
  • سراب سفره کوه سلسله
  • روز‌های بارانی و لطیف گیلان
  • هشت نکته درباره سخنان دوم بانکی‌پور: حواس‌تان به سفره مردم خودمان باشد
  • کاری که زنان با دختر دف‌نواز کردند! فرزند مطهری : «من مخالفتی نداشتم برخی زنان گفتند نباید دف بزند» می‌گویند لاک غلیظ داشته است (فیلم)
  • جیش‌الظلم به سفره مردم بلوچ شلیک می‌کند
  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • بارش برف و کولاک همراه با مه غلیظ در ژالانه
  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟ | روغن‌های زیرو ترانس تاییده بهداشت دارند